Проблеми при обслужването


Презареждане

Съвременните системи за зарядка позволяват протичането само на ток с нисък ампераж в акумулатора, когато той е напълно зареден.Ако има повреда в алтернатора, през акумулатора ще преминава ток с много по-голям ампераж през цялото време, когато колата работи.Този ток ще предизвика бърза загуба на вода в акумулатора, унищожавайки свойството на акумулатора да бъде необслужваем, а също така ще намали експлоатационния живот на акумулатора повреждайки положителните плочи.

Тъмно кафявия/черния цвят  по дъното на  вентилационните пробки е ясен знак за наличие на презареждане.

Ако алтернатора (без автомобили със система старт-стоп) подава напрежение над 14.8 волта при нормални температури, това обикновено е признак, че зарядната система е повредена. Обичайна повреда на някой от диодите в изправителната група води до подаване на напрежение на заряд от 16.0 волта към акумулатора, алтернатора трябва да се ремонтира незабавно за да се предотврати по-нататъшно повреждане на акумулатора.

Трябва да отбележим, че при най-новите превозни средства притежаващи системата старт-стоп с регенерация на спирачната енергия, се използват по-високи напрежения (15.2 волта) за 
увеличаване на ефективността на зареждане като се намалява периода на зареждане чрез алтернатора.

Процес на дълбок разряд

Съвременните системи за  зареждане поддържат акумулатора в състояние на високо ниво на  заряда, докато колата  бива използвана в повечето  работни условия. Въпреки това, акумулатора ще се разреди при неестествени условия или ако колата се оставя да престои под товар, например, включени светлини. При съвременните автомобили, когато са паркирани, 
обикновено има постоянна консумация на акумулатора, породена от такива компоненти като компютър, алармена система, часовник и т.н., като това води до разреждане на акумулатора. В зависимост от превозното средство, това може да отнеме седмици или месеци.

Акумулаторите на превозните средства са предназначени да осъществят няколко цикъла на разреждане и зареждане, но не са предназначени за приложения, при които има постоянни цикли на зареждане и разреждане (процес на дълбок разряд).Акумулаторите използвани за развлекателни цели са предназначени за такъв вид приложения, като те притежават специална конструкция, позволяваща им да бъдат подлагани на процеса дълбок разряд постояно.

Непрекъснатото провеждане на процес на дълбоко разреждане на акумулатора на превозните средства ще доведе до неговата повреда понеже активния материал постепенно ще  се утаи на дъното на акумулатора, намалявайки способността на плочите  да съхраняват електрическа енергия.

При поява на голям брой малки черни/кафяви частици в електролита показва, че акумулатора е бил подложен на процес на дълбок разряд.

Сулфатизация

Процеса на сулфатизацията е нормална част от експлоатационния живот на акумулатора и се проявява всеки път, когато акумулаторасе разреди. Когато акумулатора се зареди, процеса на 
сулфатизация (оловен сулфат) се обръща в процес на генериране на активен материал.

Ако акумулатора се остави разреден за определен период от време, сулфата бавно променя формата си, в такава от която не може да бъде генериран отново активен материал при зареждане, така че, след зареждане,  акумулатора не ще  постигне своята първоначална ефективност. Ако  степента на сулфатизация е сериозна, колата няма да  запали. Този проблем обикновено се нарича сулфатизация.

Подзарядка

Подзарядката се получава тогава, когато акумулатора не получава достатъчно заряд, за да се върне до състояние на пълен заряд; това постепенно ще доведе до сулфатизация. Тази повреда може да възникне, ако колата се използва само от време на време за кратки пътувания или при градско шофиране в режим старт-стоп.Подзареждането ще възникне също така, ако напрежението на алтернатора е в границите 13.6 - 13.8 волта.

Няма коментари:

Публикуване на коментар