Спецификации и тяхното разчитане

Yuasa номер

Партидните номера на акумулаторите YUASA се базират на стандарта BBMS (Британско Общество на Производителите на Акумулатори), който е бил използван и разпознаван от фирмите в бранша на резервни части за автомобили в Обединеното кралство в продължение на много години.

DIN номер

Номенклатурен номер по DIN (Немски Промишлен Стандарт) традиционно използван в рамките на Европа, но заменен от системата за номенклатурни номера ETN. т.е. 560.49

• 1-вa цифра - Напрежение
• 1-2 = 6 волтов акумулатор
• 5-7 = 12 волтов акумулатор
• 2 -ра и 3 -тацифра - номинален капацитет
• 560 = 60AH @ при разреждане в продължение на 20 часа
• 660 = 160Ah @ при разреждане в продължение на 20 часа
• 4-та и 5-тацифра – Обозначаване с уникален кодов номер ефективност на акумулатора и характеристики
Все още се използва  DIN системата за номерация, най-вече в Европа за да се идентифицират различните видове акумулатори.

ETN номер

ETN (европейски типов номер) е въведен, за да се замени DIN номера в процеса на европеизация на стандартите за акумулатори. ETN е комбинация от системата за номериране на DIN, което улеснява процеса на промяна и дава допълнителни технически подробности.
Въвеждането на системата ETN доведе до издаването на близо 2000 партидни номера, по време на официалния  и контролен период до 2006 г.  като това може да доведе до допълнително объркване, ако се изисква търсене в таблица на партиден номер без  да разполагате с индикативните записи за  официалния номер. Контрола на номерата издавани от Eurobat беше прекратено през 2006 г. като издадените в последствие номера е трудно да се  разберат, тъй като няма  издадени и съхранени официални централизирани записи. 9-цифрения ETN номер предлага допълнителна информация към системата за номериране на DIN.
например 536 046 030
• 1-ва цифра е напрежение - 1-2 = 6 волтов акумулатор, 5-7 12 волтов акумулатор
• 2-ра и 3-та цифра - номинален капацитет
• 560 = 60Ah @ при разреждане в продължение на 20 часа
• 660 = 160Ah @ при разреждане в продължение на 20 часа
• 4-та, 5-та и 6-тa цифра - Уникален кодов номер
• 5-та и 6-та цифра може да се отнасят понякога до акумулатори с по-стара конструкция и оригинален DIN номер (4-та и 5-тa цифрa)
• Уникалния кодов номер дава подробности за степента на издръжливост, характеристиките му при палене на студен двигател,  допустимото  нивото на вибрациите,  полюсните изводите на капака и подробности относно закрепването на акумулатора.
• 7-ма, 8-ма и 9-та цифра – Характеристики при палене на студен двигател
• Налице са две различни EN класификации EN1 и EN2
• Това може да доведе до объркване, тъй като за крайния потребител е неясно кой стандарт е използван, особено при използването на цифрови тестери  за проводимост, които в момента не могат да тестват и подвата стандарта.
• Информация за това съгласно коя спецификация е доставен акумулатора се крие в уникалния кодов номер.

Характеристики при палене на студен двигател (Ампери).

Характеристиката при палене на студен двигател (CCA) измерва стартовата характеристика на акумулатора. С прости думи, колкото по-висока е стойността на CCA, толкова по-лесно ще бъде да запалите превозното средство.

SAE (Американски стандарт  - често се използва в Обединеното кралство)

Това е тест за запалване съгласно SAE (Общество на автомобилните инженери). Тестът служи за проверка на обстоятелството, дали акумулатора при температура от -18°C ще достави ток равен на стартовия ток при студен двигател (CCA) за 30 секунди като напрежението трябва да  остане над 7.2 волта (3.6 волта за акумулатор от 6 волта).
Въпреки, че зависи от  конструкцията на акумулатора, може да се изчисли приблизителна стойност на SAE спрямо DIN по отношение на CCA съгласно формулата: - SAE = (DIN х 1.5) + 40 .
Капацитета на акумулатора пада бързо с промяна на температура, така че този тест е добра проверка за стартовата характеристика на акумулатора както при 10 секундния тест съгласно класификация EN, така и при необходимостта да осигури в рамките на 30 секунди напрежение от 7.2 волта, като тези тестове дават добра представа за високия капацитет на акумулатора при необходимост от стартов ток за по-продължително време.

DIN (Немски промишлен стандарт при -18°C)
Отново, както и при SAE изпитването се провежда при -18°C.
Напълно зареден акумулатор се разрежда до 6V с номинален тестов
ток. Напрежението трябва да бъде най-малко 9.0V след 30 секунди,
а времето за достигане на 6V трябва да бъде най-малко 150
секунди.
Въпреки, че зависи от конструкцията на акумулатора, може да се
изчисли приблизителна стойност на DIN спрямо SAE по отношение
на CCA съгласно формулата: -
DIN = (SAE - 40) x 0.66
След появата на съвременните автомобили с инжекционно
впръскване на горивото и необходимостта  от бързо стартиране,
DIN стандарта загуби своето значение сред производителите на
автомобили. Въпреки това, той дава ясна представа по отношение
на количеството на материалите, използвани в акумулатора, но не
и за неговата стартова характеристика.

IEC (Международна електротехническа комисия)
Отново като тестовете на SAE и DIN, тук изпитанието протича при -
18°C. Напрежението след разреждане в продължение на 60 секунди
с определен тестов тест трябва да бъде най-малко 8.4V. Типично:-
IEC = DIN/0.85
Това тестово изискване е отпаднало от употреба в рамките на
европейския пазар през последните години.


EN (Европейски стандарт EN50342.1 2006 г., по-рано EN 60095-1)
Тестът се извършва при  -18°C. Изискването на EN обаче е
разделено на две нива EN1 и EN2.
EN1 – Акумулатора трябва да запази напрежение от 7.5V след 10
секунди и след 10 секунди почивка, акумулатора бива разреден
допълнително при норма на разреждане равна на 0.6 от първоначалния
ток като трябва да издържи 73 секунди през втория етап, което прави
общ комбиниран период на разреждане от 90секунди (като приемем, че
първоначалния период се равнява на (10s/0.6) 16,7секунди.
EN2 Понеже EN1 приема, че втория период на разреждане до 6.0
волта трябва да се изпълни за 133 секунди, то общото време става
150 секунди. Съотношението между разрядните токове по
отношение на двата модела е до голяма степен въпрос на
конструкция на акумулатора и може да варира от производител до
производителите и от конструкция до конструкция, въпреки това за
целите на нашия сравнителен анализ проведен в Yuasa по
отношение на конкурентните акумулатори бе прието, че
съотношението между EN1 и EN2 е: EN2= 0.85% до 0.92% EN1
Благодарение на  това съотношение, ние обикновено представяме
SAE като наш стандарт, за да се сведе до минимум объркването.


JIS (Японски промишлен стандарт)
Изпитването при японския промишлен стандарт се провежда при -
15°C. Автомобилните акумулатори обикновено  биват тествани при
150А или 300А при различно време от 10 сек. / 30 сек. и изискване за
задържане на напрежението не по-ниско от 6 волта. За
необходимостите на европейските приложения вярваме, че този тест
не дава  достатъчно ясна представа на клиента  за стартовата
характеристика  на  акумулатора, поради което се използва и
изобразява  рядко в рамките на Европейския  пазар за  резервни
части.

Палене на студен двигател на море (MCA)
Този тест за палене на студен двигател на море се основава на
изискванията на SAE за CCA, но се извършва при по-високата
температура от 0°C,  като обикновено се посочва върху
акумулаторите както CA (Ток при палене) или MCA (ток при
палене на море), отколкото CCA (ток при палене на студен
двигател). Тока при палене (CA/MCA) обикновено е с 25% по-
висок от  съответната  маркировка по  SAE CCA върху
акумулатора. Препоръчително е това да се проверява по
отношение на изисквания ток за осъществяване на паленето на
студен двигател на море.
Броят на автомобилните стандарти за акумулатори на
световния пазар  е голям, по настоящем Yuasa използва
стандарта SAE CCA като норма чрез, която се надява да даде
ясна  и балансирана представа за характеристиката на
акумулатора по отношение на началния стартов ток и
продължителността, за която може да го осигури.

Резервен капацитет (Минути)
Резервният капацитет е период от време, в минути, през който при
температура от 25°C  акумулатора може да  осигури ток от 25
ампера, докато напрежението падне до 10.50 волта (5.25 волта за
акумулатори от 6 волта).
25 ампера представлява типичния електрическия товар на колата
при нормални експлоатационни условия, така че резервния
капацитет дава индикация за времето, за което едно превозно
средство с нормално електрическо потребление ще работи ако
неговия алтернатор е повреден или е скъсан пистовия ремък.
Това е добър, практичен тест.
Очевидно е, че колкото повече електрически  консуматори
изключите, толкова по-далеч ще стигнете с автомобила.
В допълнение - резервния капацитет първоначално е бил използван,
за да даде индикация относно капацитета на акумулатора, ако
системата за неговото зареждане (динамото) се повреди като указва
продължителността на времето за шофиране, което остава след
първоначалното появяване на сигнализацията за повредено
зареждане на акумулатора на таблото. При наличието на увеличена
надеждност на системите за зареждане в модерните превозни
средства непосредствената необходимост от употребата на
резервния капацитет за автомобилния потребител е намаляла, но
показва относителния спад в производителността на акумулатора
при увеличаване на тока на разреждане.

Капацитет в Ампер-часа при разреждане в продължение на 20 часа (Ah)
Капацитета представен в Ампер-часове измерва общото
количество електрическа енергия съхранявана в акумулатора.
Един ампер-час представляват количеството електрическа
енергия осигурена при консумацията на ток с големина 1 Ампер
за 1 час.
Капацитета изразен в ампер-часове варира в зависимост от
динамиката, с която се разрежда акумулатора; колкото по-бавно е
разреждането, толкова по-голямо количество електроенергия ще
осигури акумулатора.
Капацитета в ампер-часове е количеството електрическа енергия,
която акумулатора ще осигури в продължение на 20 часа, преди
напрежението да падне до 10.50 волта. Например, акумулатор с
капацитет 60Ah ще осигури ток от 3А в продължение на 20 часа.

Препоръчителна сила на зарядния ток  (Ампери)
Това е препоръчителна стойност на тока при зареждане на
акумулаторите с постоянно-токово зарядно устройство.
За повече подробности, виж раздел Ж  "информация относно
акумулаторите" в този каталог.

Размери - дължина (мм)
Това е размера по продължение на най-дългата страна на
акумулатора, включително  крепежния механизъм, ако е
монтиран.

Размери - ширина (мм)
Това е размера по продължение на най-широката страна на
акумулатора, включително крепежния  механизъм, ако е
монтиран.


Няма коментари:

Публикуване на коментар